Dostawy pod stałym nadzorem

Gazeta Finansowa 29.07.11, s. 33, Andrzej Paluch

Krótki termin dostaw, brak pustych przebiegów, niskie koszty transportu, wreszcie wyeliminowanie błędnych zamówień, bezpieczeństwo kierowców, czy troska o środowisko: niewiele jest branż, w których systemy informatyczne tak mocno pomagają powiększyć przewagę konkurencyjną jak sektor TSL.

Obecnie przy coraz bardziej kompleksowych usługach świadczonych przez firmy tego sektora oraz coraz większych wymaganiach stawianych przed nimi, kluczowa staje się konieczność ciągłej redukcji kosztów. Producenci oprogramowania, wspierani przez coraz doskonalszą technologię, proponują szeroki wachlarz rozwiązań, które mogą pomóc w osiągnięciu doskonałości operacyjnej.

Coraz częściej standardowe systemy obsługujące prowadzenie firmy są wspierane przez wyspecjalizowane moduły dedykowane obsłudze kluczowych procesów biznesowych. Dostawcy oprogramowania oferują systemy zintegrowane z giełdami towarowymi, dodatkowo pomagające zweryfikować wiarygodność klientów. Kluczowym aspektem staje się tutaj wyeliminowanie błędnych zamówień, które w drastyczny sposób zwiększają koszty przedsiębiorstwa. Kolejną pomocną funkcjonalnością jest zarządzanie flotą, w tym optymalizacja tras z uwzględnieniem wszelkich typów transportu, co jest szczególnie istotne biorąc pod uwagę polską infrastrukturę. Lokalizacja przesyłek i dostęp do tych informacji przez klienta pozwalają na bieżące śledzenie dostawy oraz stałą weryfikację czasu z uwzględnieniem wszystkich zmieniających się czynników. W oparciu o informację z tras można zaplanować najtańszą i najmniej czasochłonną drogę oraz zadbać o bezpieczeństwo personelu. Systemy wspierają także obsługę punktów celnych, co w sytuacji pojawiających się nowych rynków może okazać się bardzo istotne.

Kolejnym istotnym kosztem, który odpowiednio wdrożony system informatyczny może pomóc nam zredukować, są wszelkie operacje magazynowe. Systemy obsługujące magazyny wysokiego składowania, wyposażone w obsługę RFID, nie tylko wspomagają odpowiednie składowanie i optymalizację pracy magazynierów, ale też pomagają zredukować zapasy, przeciwdziałać zniszczeniom, czy w sposób istotny podnieść dokładność dostaw.

Niektóre centra logistyczne rozszerzają swoją ofertę o dodatkowe usługi takie jak pakowanie, czy też składanie wyrobów gotowych z półwyrobów. W tym obszarze także istnieje wiele wspomagających rozwiązań informatycznych.

Niezależnie jednak od specyfiki działalności, planowanie wdrożenia systemu informatycznego należy rozpatrywać pod kątem jego integralności z całym procesem tworzenia wartości dodanej dla klienta: od początkowych etapów kontaktów z klientem i zawierania umowy, poprzez wsparcie realizacji usługi, po obsługę reklamacji i windykację należności. Dopiero taki system, w pełni obsługujący proces i pracujący jak jeden organizm, stale monitorowany i doskonalony, daje możliwości osiągnięcia pożądanych rezultatów, a nam satysfakcje obserwacji zmniejszających się słupków kosztów i zwiększających przychodów.

Tags: